Telefonnummer 63 10 59 93 – Spam eller salg?

Telefonnummer 63 10 59 93 – Spam eller salg?

Af Skotskfodbold.dk i Mød Skotland den

De fleste af os kender lyden af en pludselig vibrerende lomme midt i frokosten eller under optaktsudsendelsen til weekendens Old Firm-brag. Et ukendt nummer blinker frem på skærmen - denne gang 63 10 59 93. Er det chefen? Er det en billetagent, der endelig har fundet plads på Celtic Park? Eller er det endnu et stædigt salgsopkald, der stjæler din tid som Dom Telford stjæler meter på venstrefløjen?

I de seneste måneder har netop dette nummer skabt røre blandt både fans, pendlere og arbejdende danskere. I vores serie Mød Skotland vender vi i dag blikket mod telefonlinjen frem for sidelinjen og spørger: “Telefonnummer 63 10 59 93 - er det spam eller salg?” Vi dykker ned i, hvem der sandsynligvis står bag, hvorfor opkaldene føles som en glidende tackling bagfra, og ikke mindst hvad du kan gøre for at sætte foden ned.

Læs med, og få svar på, hvordan du undgår uønskede opkald - så du kan vende tilbage til det, der virkelig betyder noget: skotsk fodbold med hjerte og passion.

Hvem står bag 63 10 59 93? – Formodet afsender og formål

Efter at have gennemgået en lang række brugerindberetninger, opslag på Trustpilot, 180.dk, Nummeroplysningen og diverse Facebook-grupper, tegner der sig et klart billede: Telefonnummeret 63 10 59 93 tilhører højst sandsynligt ASE - Fagforeningen og A-kassen for selvstændige og ansatte, eller et eksternt telemarketingbureau, som ringer på vegne af ASE.

Motivationen bag opkaldene er typisk:

  1. Salg af fagforeningsmedlemskab - præsentation af ASE’s fordele for lønmodtagere eller selvstændige.
  2. Rekruttering til A-kassen - gennemgang af forsikringsdækning, kontingenter og »skrædder­syede« løsninger.
  3. Mer-salg af relaterede arbejdslivs-ydelser - fx juridisk rådgivning, karrierecoaching eller økonomisk sparring.

Selv om ASE er en legitim organisation, bliver opkaldene ofte oplevelset som spam, fordi de:

  • kommer uopfordret til personer, der aldrig har givet samtykke,
  • foregår hyppigt - nogle rapporterer månedlige eller endda ugentlige forsøg,
  • benytter skiftende telefonnumre, så et blokeret nummer erstattes af et nyt,
  • afbrydes straks, hvis du svarer, eller ledsages af kontorstøj, inden en sælger overtager,
  • efterlader ingen voicemail-besked, hvilket gør det svært at identificere formålet for den kaldte.

Kort sagt: Alt tyder på, at 63 10 59 93 indgår i ASE’s eksterne telemarketing­kampagne, hvor målet er at hverve nye medlemmer og sælge tillægsydelser. Hvis du ikke er interesseret, kan det derfor være relevant at tage skridt til at blokere nummeret eller trække dit samtykke tilbage - det ser vi nærmere på i næste afsnit.

Kendetegn: Derfor opleves opkaldene som spam

Flere læsere har kontaktet os med den samme historie: telefonen blinker, nummeret ligner et fastnet, men når man tager den, er der ingen i den anden ende - eller også bliver man mødt af en salgsreplik om fagforeningsfordele. Her er de gennemgående kendetegn, der får opkaldene fra 63 10 59 93 (og beslægtede numre) til at føles som regulær spam:

  • Hyppige og nærmest rytmiske opkald
    Mange oplever, at nummeret dukker op månedligt - nogle gange ugentligt - ofte på samme tidspunkt af dagen. Det gentagne mønster giver fornemmelsen af en automatiseret ringeliste frem for personlig henvendelse.
  • Skiftende numre fra samme serie
    Selv hvis du blokerer 63 10 59 93, kan du være heldig at få et nyt kald fra f.eks. 63 10 59 94 eller 63 10 58 12. Den praksis er klassisk for telemarketingbureauer, der kører kampagner på flere linjer for at omgå blokeringer.
  • Ingen telefonsvarer-besked
    Ser du et ubesvaret opkald og håber, afsenderen har lagt en besked, bliver du som regel skuffet. Manglen på voicemail er et tydeligt tegn på uopfordret salg, hvor man prioriterer antallet af opkald frem for reel dialog.
  • ”Dead air” eller hurtige afbrud, når du svarer
    Et andet irritationsmoment er, at røret ofte går dødt efter få sekunder, eller at linjen klikkes af inden første ”Hallo”. Det skyldes typisk et predictive dialer-system, der ringer flere numre op ad gangen og kun forbinder dig til en sælger, hvis vedkommende er ledig.
  • Kontorstøj i baggrunden
    Når der endelig er en stemme, høres tastaturklapren og andre samtaler i et åbent kontormiljø. Det bekræfter mistanken om, at opkaldet stammer fra et callcenter, hvor målet er at lukke et salg, ikke at give personlig rådgivning.
Telemarketing-tegn Hvorfor det irriterer
Gentagne opkald på skæve tidspunkter Forstyrrer arbejdsro og fritid
Skiftende numre Svært at blokere effektivt
Manglende voicemail Efterlader dig uvidende om formålet
Automatiske dialers ”Dead air” opleves som upersonligt og spild af tid
Baggrundsstøj fra callcenter Understreger salgsfokus frem for hjælp

Sammenlagt matcher opkaldene alle klassiske karakteristika for uopfordret telemarketing - en type henvendelse, der for de fleste føles påtrængende og grænseoverskridende, især når den gentager sig uden samtykke.

Hvad kan du gøre? – Blokering, rettigheder og indberetning

Selv om et opkald fra 63 10 59 93 i værste fald blot koster dig få sekunder, er det den slags gentagende forstyrrelser, der nemt kan udvikle sig til ren irritation. Heldigvis har du flere effektive værktøjer - både tekniske og juridiske - til at tage brodden af uønsket telemarketing.

  1. Blokér nummeret (og “søsternumre”).
    iOS: Åbn opkaldslisten > tryk på i ud for nummeret > vælg “Bloker denne opkalds-ID”.
    Android: Åbn Telefon-appen > Opkaldsoversigt > tryk og hold på nummeret > vælg “Bloker/spam”.
    Vælg også at blokere nummerrækker, der ligner, f.eks. 63 10 59 xx, da ASE-callcentre ofte skifter sidste cifre.
  2. Aktivér telefonens eller teleselskabets spamfilter.
    Flere udbydere (fx TDC, Telenor, Telia og 3) tilbyder “Spamfilter”/“Sikkert Opkald”. Funktionen standser kendte salgskald, før de når igennem.
  3. Kræv at blive fjernet fra ringelisterne.
    Svar på opkaldet én enkelt gang, sig høfligt: “Jeg ønsker ikke opkald i fremtiden - slet venligst mine oplysninger,” og læg derefter på. Efter markedsførings­lovens §10 skal virksomheden efterkomme anmodningen.
  4. Tilmeld dig Robinsonlisten.
    Virk.dk/Robinson kan du gratis markere dig som “ingen uopfordrede opkald”. Det er ikke et panser, men det bliver dyrt for firmaer at overtræde reglerne, og de fleste legitime bureauer sorterer Robinson-numre fra.
  5. Del aldrig personlige oplysninger i telefonen.
    Seriøse fagforeninger sender skriftligt materiale, før de beder om CPR, kontonummer eller MitID-oplysninger. Hvis “ASE” presser dig mundtligt, er det et rødt flag.
  6. Indberet gentagne overtrædelser.
    Hvor?Når?
    Forbrugerombudsmanden (fo.dk)Når opkaldet er reklame uden samtykke eller fortsætter trods blokering/Robinson.
    Politiet (114)Ved truende eller svigagtige forsøg på at få personlige data.
    Teleudbyderens kundeserviceHvis nummeret misbruges systematisk; udbyderen kan lukke det.
    Dokumentér dato, klokkeslæt og eventuel samtale - skærmbilleder er guld værd.

Sammenlagt gør disse skridt dig både teknisk utilgængelig og juridisk uinteressant for telemarketing­bureauerne. Resultatet? Stilhed i luren - og mere tid til det, der virkelig betyder noget (som at følge den næste runde i Scottish Premiership!).

Sidste nyt